sound_learning_environment_web-1920-x-600
 

Lyd- og læringsmiljø

Et godt lydmiljø er en forudsætning for et godt læringsmiljø i klasseværelset. Elevers læring afhænger i høj grad af, at de kan høre læreren og de øvrige elever i undervisningen. Men undersøgelser viser, at elever ikke opfatter 25 % af det, som læreren og de øvrige elever siger1. De bliver trætte, ukoncentrerede og urolige, og deres udbytte af undervisningen reduceres. Læreren må ofte hæve stemmen og gentage sig, og mange får som følge heraf problemer med stemmen. 

En del af forklaringen skal findes i de akustiske forhold i klasseværelset, som er en stor udfordring for lærere og elever. De konkurrerer således dagligt med forhold som afstand, baggrundsstøj og efterklang. 

1Crandell & Smaldino ”Classroom Acoustics for Chrildren With Normal Hearing and With Hearing Impairment” Language, Speech, and Hearing Services in Schools 31 (2000) 

bored_boy_960x500

Afstand 

Lydniveauet fra lærerens stemme falder væsentligt over relativ kort afstand, og elever placeret bagerst i klasseværelset kan have svært ved at høre lærerens budskab og de øvrige elever. I et typisk klasseværelse hører elever på første række ca. 83 % af lærerens ”tale”. På midterste række falder dette tal helt ned til ca. 66 %, og på bagerste række hører eleverne kun ca. 55 % af lærerens ”tale”1. Hvis læreren vender sig væk fra eleverne for at skrive på tavlen eller for at kigge på noterne, så er problemet endnu større, uanset hvor eleverne sidder. 

Baggrundsstøj 

Trafikstøj, snakkende børn, skramlende stole og borde, støj fra gangen og tilstødende lokaler mv. medvirker alt sammen til at skabe baggrundsstøj i klasseværelset. Typisk er den gennemsnitlige baggrundsstøj i et klasseværelse 50-60 dB. Eftersom en lærers stemme ikke er meget højere, når læreren taler i sit normale stemmeleje, så er der ikke noget at sige til, at eleverne har svært ved at skelne lærerens stemme fra baggrundsstøjen. Lærerens stemme skal være ca. 15. dB højere end baggrundsstøjen for at kunne skelne talen.

Efterklang (ekko) 

Høje lofter, store vinduespartier, hårde gulve, vægge og borde reflekterer og forstærker mange distraherende lyde. Efterklangen (ekkoet) i klasseværelset har en betydelig negativ indflydelse på taleforståelsen og gør det svært for eleverne at forstå, hvad læreren siger. 
 

1Carl Crandell “An Update of Classroom Acoustics” The Volta Review 96 (1993)